[Differences in epaAC© in heart failure patients with or without readmission: a retrospective case-control study]

Pflege. 2022 Apr;35(2):85-94. doi: 10.1024/1012-5302/a000847. Epub 2021 Oct 28.
[Article in German]

Abstract

Differences in epaAC© in heart failure patients with or without readmission: A retrospective case-control study Abstract. Background: Heart failure is one of the most frequent reasons for hospitalization in elderly people. In heart failure, approximately 22.8 % of hospitalised patients are rehospitalised within 30 days. The nursing assessment tool epaAC could provide information on risk factors for readmission. Aim: The aim of this study was to identify possible group differences in the items and scores of the epaAC discharge assessment with regard to the endpoint of unplanned readmissions within 30 days after discharge from index-hospitalisation. Methods: Using a retrospective case-control design, differences in the epaAC variables were investigated by descriptive and comparative statistics. Chi-square test, Wilcoxon test and t-test were performed with two-sided alpha level α < 0.05. Alpha error accumulation was accounted for by Benjamini & Hochberg correction. Results: No significant group differences were found in all items and scores of the discharge epaAC. There is only weak evidence that the presence of acute respiratory impairment at time of discharge is higher in the patient with rehospitalisation than in those without rehospitalisation. Conclusions: The items and scores of the nursing assessment instrument epaAC did not significantly differ between patients with or without 30-days readmission. Further exploration to assess the epaAC's potential to predict rehospitalisation in heart failure is needed.

Zusammenfassung. Hintergrund: Herzinsuffizienz ist einer der häufigsten Gründe für eine Hospitalisation bei älteren Menschen. Rund 22,8 % der Betroffenen werden innerhalb von 30 Tagen nach einer stationären Betreuung wieder hospitalisiert. Das pflegerische Assessmentinstrument epaAC könnte Hinweise zu Risikofaktoren für eine Rehospitalisation geben. Ziel: Das Ziel war es, Gruppenunterschiede in den Items und Scores des epaAC Austrittsassessment zu identifizieren hinsichtlich des Endpunktes einer ungeplanten Rehospitalisation bis 30 Tage nach Index-Hospitalisation. Methoden: Unter Verwendung eines retrospektiven Fall-Kontroll-Designs wurden Unterschiede in den epaAC Variablen mittels deskriptiver und vergleichender Statistik untersucht. Chi-Quadrat-Test, Wilcoxon-Test und t-Test wurden mit zweiseitigem Alpha-Niveau α < 0,05 durchgeführt. Die Alphafehler-Kumulierung wurde mittels Benjamini & Hochberg-Korrektur berücksichtigt. Ergebnisse: Es wurden keine signifikanten Gruppenunterschiede in allen Items und Scores des Austritts-epaAC gefunden. Es liegt nur ein schwacher Hinweis vor, dass eine akute respiratorische Beeinträchtigung zum Zeitpunkt der Entlassung bei den Patient_innen mit Rehospitalisation häufiger vorliegt, als bei denjenigen ohne Rehospitalisation. Schlussfolgerungen: Die Items und Scores des Pflegeassessmentinstruments epaAC unterschieden sich nicht signifikant zwischen Patient_innen mit und ohne 30-tägiger Rehospitalisation. Weitere Untersuchungen zur Beurteilung des Potenzials des epaAC zur Vorhersage einer Rehospitalisation bei Herzinsuffizienz sind erforderlich.

Keywords: Aktivitäten des täglichen Lebens; Herzinsuffizienz; Pflege; Rehospitalisation; Risikofaktoren; activities of daily living; heart failure; nursing; patient readmission; risk factors.

MeSH terms

  • Aged
  • Case-Control Studies
  • Heart Failure*
  • Humans
  • Patient Discharge
  • Patient Readmission*
  • Retrospective Studies
  • Risk Factors