[Current diagnostics and treatment of ankle sprains in German]

Unfallchirurgie (Heidelb). 2024 Apr 18. doi: 10.1007/s00113-024-01428-y. Online ahead of print.
[Article in German]

Abstract

Background: Ankle sprains are one of the most frequent injuries of the musculoskeletal system. The injury pattern determines the treatment and are crucial for the outcome. Nonoperative treatment is commonly recommended for isolated injuries of the lateral ligaments but no standard strategy exists in combined ankle ligament injuries. The goal of this national survey was to achieve an overview about the current diagnostic strategies and common treatment concepts in Germany.

Material and methods: All members of the German Society for Orthopaedics and Trauma Surgery (DGOU) were invited to participate in an anonymous survey about the diagnostic and therapeutic approach in cases of ankle sprains. The online survey consisted of 20 questions. Besides questions about the speciality and scope of activities the participants were ask to depict their diagnostic and therapeutic strategy.

Results: A total of 806 participants completed the survey. Most of them were orthopedic trauma surgeons and worked in a hospital. During the first presentation the anterior drawer test (89.5%) and the inversion/eversion test (81.6%) were most commonly used, 88.1% always make an X‑ray examination and 26.5% an ultrasonography examination. Isolated injuries of the anterior fibulotalar ligament (LFTA) were treated nonoperatively by 99.7% of the participants, 78.8% recommend full weight bearing in an orthesis, 78.8% treat the complete rupture of the lateral ligaments without operation whereas 30.1% stated that they would treat a combined lateral ligaments rupture with an injury of the syndesmosis nonoperatively.

Discussion: Due to the heterogeneity of injury patterns after ankle sprain no consistent recommendations for diagnostics and treatment exist. The Ottawa ankle rules and ultrasonography were not often utilized despite of the good evidence. The isolated rupture of the LFTA is diagnosed and treated according to the national guidelines by most of the participants. In cases of combined injuries of the lateral and medial ankle ligaments the majority choose a nonoperative treatment strategy which is justified by the guidelines with a low level of evidence. Combined injuries of the syndesmosis and the lateral ankle ligaments were treated operatively, which also correlates with the recommendations in the literature. The standard care of ankle sprain in Germany is in accordance with the recommendations from the current literature.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die Distorsion des oberen Sprunggelenks (OSG) ist eine der häufigsten Verletzungen des Bewegungsapparates. Das Verletzungsmuster bestimmt die zu wählende Therapie und ist entscheidend für das Outcome. Die isolierte Ruptur des Außenbandapparates ist die häufigste strukturelle Verletzung. Hierfür wird leitliniengerecht eine konservative Therapie empfohlen, für Kombinationsverletzungen besteht hingegen hinsichtlich des diagnostischen und therapeutischen Vorgehens keine einheitliche Vorgehensweise. Ziel der bundesweiten Umfrage war es, einen Überblick über die aktuelle diagnostische Strategie und die gängigen therapeutischen Konzepte in Deutschland zu gewinnen.

Material und methoden: Mitglieder der Deutschen Gesellschaft für Orthopädie und Unfallchirurgie (DGOU) wurden eingeladen, an einer online Umfrage zum diagnostischen und zum therapeutischen Vorgehen bei OSG-Distorsion mit einem Fragebogen, bestehend aus 20 Fragen, teilzunehmen. Neben Fragen zur Fachrichtung und zum Tätigkeitsfeld wurden die Teilnehmer gebeten, ihr diagnostisches und therapeutisches Vorgehen darzustellen.

Ergebnisse: Insgesamt nahmen 806 Teilnehmer an der Umfrage teil. Die Mehrzahl der Befragten waren Orthopäden und Unfallchirurgen und in der Klinik tätig. Bei der Erstvorstellung werden der Schubladen Test (89,5 %) und der Inversions‑/Eversionstest (81,6 %) am häufigsten durchgeführt. Eine Röntgenuntersuchung führen 88,1 % regelhaft bei Erstvorstellung durch, 26,5 % auch eine sonographische Untersuchung. Die isolierte Verletzung des Lig. fibulotalare anterius (LFTA) behandeln 99,7 % konservativ, in 78,8 % der Fälle mit Vollbelastung in der Orthese. Die vollständige Außenbandruptur würden 79,9 % konservativ behandeln. Eine kombinierte Außenbandruptur mit Syndesmosenverletzung würden 30,1 % der Befragten konservativ behandeln.

Diskussion: Aufgrund der Heterogenität der Verletzungsmuster nach einer OSG-Distorsion bestehen keine einheitlichen diagnostischen und therapeutischen Behandlungsempfehlungen. Die Ottawa Ankle Rules und die Sonographie werden trotz der guten Studienlage nur wenig eingesetzt. Die isolierte LFTA-Ruptur wird von einem Großteil der Befragten leitliniengerecht diagnostiziert und behandelt. Bei kombinierten Verletzungen des Innen- und Außenbandapparates entscheidet sich die Mehrheit für ein konservatives Vorgehen, was durch die Literatur bei geringer Evidenz als gerechtfertigt erscheint. Kombinierte Verletzungen der Syndesmose und des Außenbandapparates würde die Mehrzahl der Befragten operativ behandeln, was ebenfalls mit den Empfehlungen der Literatur korreliert. Der Versorgungsstandard in Deutschland entspricht somit weitgehend den Literaturempfehlungen.

Keywords: Lateral ligament; Ligament tear; Ottawa ankle rules; Syndesmosis; Upper ankle injury.

Publication types

  • English Abstract