Excessive wound healing in filtering glaucoma surgery is a key factor for a failed surgery. After the introduction of trabeculectomy in the 1960s many factors associated with an increased fibrotic reaction were recognized and methods were developed to influence postoperative wound healing. These range from the perioperative use of anti-inflammatory drugs and antimetabolites to the use of newer chemical compounds that influence the morphology of postoperative fibroblast growth. In the routine clinical practice, the fine tuning of therapeutic decisions plays a decisive role in the success or failure of filtration surgery.
Die überschießende Wundheilung in der filtrierenden Glaukomchirurgie ist ein zentraler Faktor für ein operatives Versagen. Nach der Einführung der Trabekulektomie in den 1960er-Jahren wurden viele Faktoren erkannt, die mit einer vermehrten Fibrosereaktion einhergehen, und Methoden entwickelt, die die postoperative Wundheilung beeinflussen. Dazu zählen der perioperative Einsatz von antiinflammatorischen Medikamenten und Antimetaboliten bis hin zum Einsatz neuerer chemischer Verbindungen, die die Morphologie des postoperativen Fibroblastenwachstums beeinflussen. Im klinischen Alltag spielt die Feinabstimmung der therapeutischen Entscheidungen eine entscheidende Rolle im Erfolg oder Versagen filtrierender Chirurgie.
Keywords: Antifibrotic agents; Failed surgery; Filtration surgery; Glaucoma; Intraocular pressure.
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