Cost Effectiveness of Exemestane versus Tamoxifen in Post-Menopausal Women with Early Breast Cancer in Germany

Breast Care (Basel). 2009;4(6):389-396. doi: 10.1159/000255840. Epub 2009 Dec 11.

Abstract

BACKGROUND: Medical studies have shown that switching to exemestane after 2-3 years of adjuvant treatment with tamoxifen is effective when looking at overall survival. No cost effectiveness study of exemestane has been conducted in the German health care context. PATIENTS AND METHODS: To assess the cost effectiveness of switching to exemestane vs. continued tamoxifen therapy for early-stage breast cancer, a Markov model was developed. The model population was set as postmenopausal women who are in remission from early-stage breast cancer. Upon model entry, either a continuing daily therapy with 20 mg tamoxifen or a switch to 25 mg exemestane for the next 2-3 years takes place. The model takes a German health care perspective. RESULTS: The total incremental costs of exemestane on a lifetime basis are 4,195 Euro, resulting in an incremental cost effectiveness ratio of 17,632 Euro per additional quality-adjusted life year (QALY), or 16,857 Euro per life year gained. Incremental costs per disease-free year of survival are 12,851 Euro. Probabilistic sensitivity analyses proved the robustness of these findings. CONCLUSION: Compared to extended tamoxifen therapy, switching to exemestane after 2-3 years turned out to be a cost-effective strategy in adjuvant therapy for early-stage breast cancer in postmenopausal women within the German health care context.

Hintergrund: Klinische Studien belegen, dass der Wechsel zu Exemestan nach 2-3 Jahren adjuvanter Tamoxifentherapie die Gesamtüberlebenszeit verlängern kann. Bisher existieren für den deutschen Versorgungszusammenhang keine Studien zur Kosteneffektivität dieses Therapieschemas.

Patienten und Methoden: Anhand eines Markov-Modells wird die Kosteneffektivität des Wechsels zu Exemestan mit der Fortführung der Tamoxifentherapie verglichen. Die Zielpopulation sind postmenopausale Frauen mit Brustkrebs in Remission, die vor Modelleintritt 2-3 Jahre lang Tamoxifen erhalten haben. Die tägliche Therapie wird entweder mit 20 mg Tamoxifen oder mit 25 mg Exemestan für weitere 2-3 Jahre fortgesetzt. Das Modell verwendet die Perspektive des deutschen Gesundheitswesens.

Ergebnisse: Die inkrementellen Gesamtkosten von Exemestan betragen bei lebenslanger Betrachtung 4195 Euro. Die Kosteneffektivität liegt bei 17 632 Euro pro zusätzlichem quali-tätsangepasstem Lebensjahr (QALY) bzw. 16 857 Euro pro gewonnenem Lebensjahr und 12 851 Euro für ein zusätzliches krankheitsfreies Jahr. Probabilistische Sensitivitätsanalysen bestätigen die Stabilität dieser Ergebnisse.

Schlussfolgerung: Verglichen mit der verlängerten Tamoxifentherapie ist der Wechsel zu Exemestan nach 2-3 Jahren kosteneffektiv in der adjuvanten Brustkrebstherapie bei postmenopausalen Frauen innerhalb des deutschen Gesundheitswesens.