Adjuvant Systemic Therapy of Breast Cancer

Breast Care (Basel). 2011;6(3):179-183. doi: 10.1159/000329336. Epub 2011 Jun 3.

Abstract

The first procedure in primary breast cancer is usually the surgical excision of the tumor. However, a medical therapy is necessary in almost all patients to treat the systemic component of the disease. Which medical approach is recommended depends on the biology of the tumor itself. Endocrine-responsive tumors must be treated by an endocrine therapy according to their menopausal status. In HER2/neu-overexpressing tumors, the monoclonal antibody trastuzumab is part of the standard treatment in combination with chemotherapy. Hormone receptor-negative and non-HER2/neu-overexpressing tumors as well as endocrine-responsive tumors with a high proliferation index or additional risk factors must be treated with chemotherapy as well. This review article gives further information about the available agents and schedules.

Die Tumorexzision ist in der Regel der erste Schritt, frühen Brustkrebs zu behandeln. Der systemischen Kom-ponente der Erkrankung wird durch eine medikamentöse Therapie bei nahezu alien Patientinnen Rechnung getragen. Welche Medikamente zum Einsatz kommen, hängt von der Tumorbiologie der Mammakarzinomzellen ab. Hormonabhängige Tumoren werden antihormonell (endokrin) behandelt. HER2/neu überexprimierende Tumoren werden in Kombination mit einer Chemotherapie mit dem monoklonalen Antikörper Trastuzumab behandelt. Bei Hormonrezeptor-negativen und HER2/neu normal exprimierenden Tumoren sowie Hormonrezep-tor-positiven Tumoren mit hohem Proliferationsindex oder anderen Risikofaktoren ist ebenfalls eine Chemotherapie indiziert. Dieser Übersichtsartikel gibt weitere Informationen über die zur Verfügung stehenden Medikamente und Schemata.