Prevention of Cervical Cancer: Guideline of the DGGG and the DKG (S3 Level, AWMF Register Number 015/027OL, December 2017) - Part 1 with Introduction, Screening and the Pathology of Cervical Dysplasia

Geburtshilfe Frauenheilkd. 2019 Feb;79(2):148-159. doi: 10.1055/a-0818-5440. Epub 2019 Feb 18.

Abstract

Aims Annual opportunistic screening for cervical carcinoma has been carried out in Germany since 1971. The creation of this S3 guideline meets an important need, outlined in the National Cancer Plan, with regard to screening for cervical cancer, as the guideline aims to provide important information and support for planned organized screening for cervical cancer in Germany. Methods With the financial support of German Cancer Aid, 21 professional societies developed evidence-based statements and recommendations (classified using the GRADE system) for the screening, management and treatment of precancerous conditions of the cervix. Two independent scientific institutes compiled systematic reviews for this guideline. Recommendations The first part of this short summary presents the pathological basis and considers various questions related to screening for cervical cancer. As also reported in earlier reviews, the meta-analysis by Kleijnen Systematic Reviews showed that HPV-based screening offers better protection against invasive cervical cancer compared to cytology-based screening. The authors of this guideline therefore recommend - in accordance with the guideline of the Joint National Committee of Germany (Gemeinsamer Bundesauschuss, G-BA) - that women aged 35 and above should be examined at regular intervals (at least every 3 years) and undergo HPV-based screening. Co-testing can also be carried out. Women between the ages of 20 and 35 should have cytological screening every 2 years.

Ziele Seit 1971 erfolgt in Deutschland die jährliche, opportunistische Früherkennungsuntersuchung des Zervixkarzinoms. Durch die Etablierung dieser S3-Leitlinie wird zum einen eine wichtige Forderung des Nationalen Krebsplans zum Zervixkarzinom-Screening erfüllt. Zum anderen kann die S3-Leitlinie wesentliche Informationen und Hilfestellungen für das geplante organisierte Zervixkarzinomscreening in Deutschland geben. Methoden Mit finanzieller Unterstützung durch die Deutsche Krebshilfe wurden durch 21 Fachgesellschaften evidenzbasierte Statements und Empfehlungen (GRADE-System) zu Screening, Management und Behandlung von Zervixkarzinom-Vorstufen erarbeitet. Zwei unabhängige wissenschaftliche Institute haben systematische Reviews für diese Leitlinie erarbeitet. Empfehlungen Der erste Teil dieser Kurzzusammenfassung behandelt pathologische Grundlagen und Fragen zum Screening. Ähnliche wie in früheren Reviews konnte auch die Metaanalyse durch Kleijnen Systematic Reviews einen besseren Schutz vor einem invasiven Zervixkarzinom durch ein HPV-basiertes Screening im Vergleich zur Zytologie zeigen. Daher empfiehlt die Leitliniengruppe – entsprechend den Richtlinien des Gemeinsamen Bundesauschusses (G-BA) – ein HPV-basiertes Screening mit Intervallen von mind. 3 Jahren für Frauen ab 35 Jahren. Ein Co-Testing kann ebenfalls durchgeführt werden. Frauen zwischen 20 und 35 sollten ein zytologisches Screening alle 2 Jahre erhalten.

Keywords: HPV; cervical cancer; cervical intraepithelial neoplasia (CIN); cervical precancerous condition.