[COVID-19 in hospitalized children and adolescents]

Monatsschr Kinderheilkd. 2020;168(7):615-627. doi: 10.1007/s00112-020-00919-7. Epub 2020 Apr 21.
[Article in German]

Abstract

Background: The clinical knowledge about the course, complications and treatment of COVID-19 in children and adolescents is so far limited.

Aim: This systematic review summarizes the current scientific evidence regarding the clinical presentation of COVID-19 in hospitalized children based on available case series from China. In addition, first data from a nationwide pediatric hospital survey conducted by the German Society for Pediatric Infectious Diseases (DGPI) are presented.

Methods: This study evaluated 12 case series from China with 6-2143 children infected with SARS-CoV‑2, which were identified by a literature search in PubMed up to 31 March 2020. The database of the German nationwide DGPI COVID-19 survey was accessed on 6 April 2020.

Results: The median patient age in the case series was between 2 and 7 years and 18-45% were infants <1 year of age. The duration of hospital stay was 5-20 days. Most commonly reported symptoms were fever and cough; in 40-100% of cases involvement of the lower respiratory tract was reported, usually confirmed by computed tomography (CT). Severe and critical courses of disease were reported in up to 8% of the children including 2 fatalities. So far the German DGPI COVID-19 survey reported 33 hospitalized children up to 6 April 2020, mostly with upper airway infections. Of these children, 45% were infants and 32% had an underlying medical condition. So far 3 children (9%) needed admission to an intensive care unit.

Conclusion: COVID-19 in hospitalized children usually presented as an uncomplicated febrile upper airway infection or mild pneumonia. Severe cases or fatalities rarely occurred in children. Information on neonates and children with underlying chronic conditions as well as on therapeutic and preventive measures are urgently needed.

Hintergrund: Das klinische Wissen zu Verlauf, Komplikationen und Therapie von COVID-19 bei Kindern und Jugendlichen ist bisher begrenzt.

Ziel: Der vorliegende systematische Review fasst die aktuelle wissenschaftliche Evidenz zum klinischen Verlauf von COVID-19 bei hospitalisierten Kindern zusammen. Zusätzlich werden die ersten Daten aus Deutschland aus einem Kinderklinik-Survey der Deutschen Gesellschaft für Pädiatrische Infektiologie e. V. (DGPI) vorgestellt.

Methodik: Ausgewertet wurden insgesamt 12 Fallserien aus China mit 6 bis 2143 SARS-CoV-2-infizierten Kindern, die über eine PubMed-Literatursuche bis zum 31.03.2020 identifiziert wurden. Die Datenbank des deutschlandweiten COVID-19 Kinderklinik-Survey der DGPI wurde am 06.04.2020 abgefragt.

Ergebnisse: In den Fallserien lag das mediane Alter zwischen 2 und 7 Jahren, mit einem Anteil von Säuglingen von 18 bis 45 %. Am häufigsten berichtete Symptome waren Fieber und Husten; bei 40–100 % lag eine radiologisch (zumeist CT) bestätigte Lungenbeteiligung vor. Schwere/kritische Verläufe – inklusive 2 Todesfälle – wurden bei bis zu 8 % der Kinder berichtet. Die Hospitalisierungsdauer lag bei 5 bis 20 Tagen. Der COVID-19-Survey der DGPI erfasste bis zum 06.04.2020 33 Kinder aus 21 Kliniken, mit überwiegenden Infektionen der oberen Atemwege. 45 % waren Säuglinge, 32 % hatten eine Vorerkrankung. Bislang benötigten 3 Kinder (9 %) eine intensivstationäre Behandlung.

Diskussion: COVID-19 bei hospitalisierten Kindern und Jugendlichen verläuft überwiegend als unkomplizierte febrile Erkrankung der oberen oder der unteren Atemwege. Nur sehr selten kommt es bei Kindern zu schweren Komplikationen oder Todesfällen. Weitere Informationen zum Verlauf von COVID-19 bei Neugeborenen, Säuglingen und Patienten mit Vorerkrankungen sowie zu therapeutischen und präventiven Maßnahmen werden dringend benötigt.

Keywords: Acute respiratory tract infection; Coronavirus; Pediatric; Pneumonia; SARS-CoV‑2.

Publication types

  • English Abstract
  • Review