Current approaches to the integration of sex- and gender-specific medicine in teaching: a qualitative expert survey

GMS J Med Educ. 2020 Mar 16;37(2):Doc26. doi: 10.3205/zma001319. eCollection 2020.

Abstract

Aim: Although criteria and recommendations for the successful integration of sex- and gender-sensitive aspects in medical teaching have already been published, only a few medical faculties in Germany have conducted the systematic integration of sex- and gender-sensitive medicine. The aim of this expert survey, therefore, was to describe the current approaches to the integration of sex- and gender-sensitive medicine in teaching in the sense of Good Practice. Method: Between April and June 2018, guided interviews were conducted with nine experts in the field of sex- and gender-sensitive medicine. Each of the experts had had experience of implementing sex- and gender-sensitive medicine at their universities. The expert interviews were then evaluated by means of quality content analysis, and frequency analyses were carried out. Results: Aspects of sex- and gender-sensitive medicine were integrated both longitudinally and selectively into the compulsory curriculum or elective fields of various medical, health and nursing science courses. In the opinion of the experts, medical studies should promote the students' gender sensitivity and in particular impart knowledge about the psychosocial and biological aspects of sex- and gender-related differences and sex- and gender-sensitive communication. For the methodological implementation of the integrated contents, didactic resources were partly adapted or developed. The players in the implementation process were confronted with various challenges, e.g. the involvement of the lecturers, the perception of sex- and gender-sensitive medicine as a women's theme as well as ensuring the sustainable integration of sex- and gender-sensitive medicine, which is also structurally anchored in the faculty. Aspects of the curricular integration (e.g. evidence-basing, relevance in examinations) and the structural anchoring (e.g. central organization, staff availability) were mentioned i.a. as being crucial for success. A combination of top-down and bottom-up processes, e.g. by involving the faculty management but also by supporting student initiatives, was described as conducive to success. Conclusion: The depicted approaches to the integration of sex- and gender-sensitive teaching contents give insight as to how sex- and gender-sensitive medicine can be integrated into the curricula. The interviews with the experts point to current themes related to sex- and gender-sensitive medicine and didactic resources. Moreover, it becomes clear which challenges are to be expected for the integration of sex- and gender-sensitive medicine in teaching and how these can be addressed. Particularly the involvement of the faculty's lecturers but also the sustainable integration and continual quality assurance of sex- and gender-sensitive contents present challenges of a crucial nature.

Zielsetzung: Obwohl bereits Kriterien und Empfehlungen zur erfolgreichen Integration geschlechtssensibler Aspekte in die medizinische Lehre publiziert wurden, ist die geschlechtssensible Medizin bisher nur an wenigen Medizinischen Fakultäten in Deutschland systematisch integriert. Das Ziel der vorliegenden Expert*innenbefragung war es daher, im Sinne einer Good Practice aktuelle Ansätze zur Integration geschlechtssensibler Medizin in die Lehre zu beschreiben.Methodik: Im Zeitraum von April bis Juni 2018 wurden leitfadengestützte Expert*inneninterviews mit insgesamt neun Akteurinnen aus dem Bereich der geschlechtssensiblen Medizin durchgeführt. Alle Expertinnen hatten an ihrer Hochschule Prozesse der Implementierung geschlechtssensibler Medizin begleitet. Die Expert*inneninterviews wurden anschließend mithilfe qualitativer Inhaltsanalyse ausgewertet und Frequenzanalysen durchgeführt. Ergebnisse: Aspekte der geschlechtssensiblen Medizin wurden sowohl longitudinal als auch punktuell in die Pflichtlehre oder den Wahlbereich verschiedener medizinischer, gesundheits- und pflegewissenschaftlicher Studiengänge integriert. Nach Einschätzung der Expertinnen sollten medizinische Studiengänge die Geschlechtersensibilität der Studierenden fördern sowie insbesondere Wissen zu psychosozialen und biologischen Aspekten geschlechtsbezogener Unterschiede und geschlechtssensibler Kommunikation vermitteln. Für die methodische Umsetzung der integrierten Inhalte wurden z. T. didaktische Ressourcen adaptiert oder entwickelt. Im Implementierungsprozess wurden die Akteurinnen mit verschiedenen Herausforderungen konfrontiert, z. B. dem Einbezug der Lehrenden, der Wahrnehmung geschlechtssensibler Medizin als Frauenthema sowie der Sicherung einer nachhaltigen Integration der geschlechtssensiblen Medizin, die auch strukturell an der Fakultät verankert ist. Als erfolgskritisch wurden unter anderem Aspekte der curricularen Integration (z. B. Evidenzbasierung, Prüfungsrelevanz) und der strukturellen Verankerung (z. B. Organisationszentrale bzw. Verfügbarkeit personeller Ressourcen) benannt. Dabei wurde eine Kombination aus Top-down und Bottom-up Prozessen, z. B. durch den Einbezug der Fakultätsleitung aber auch die Unterstützung studentischer Initiativen als erfolgsfördernd beschrieben. Schlussfolgerung: Die vorgestellten Ansätze zur Integration geschlechtssensibler Inhalte in die Lehre geben einen Einblick, wie geschlechtssensible Medizin in die Curricula integriert werden kann. Die Expert*inneninterviews liefern Hinweise auf aktuelle Themen der geschlechtssensiblen Medizin und didaktische Ressourcen. Darüber hinaus wird deutlich, mit welchen Herausforderungen bei der Integration geschlechtssensibler Medizin in die Lehre zu rechnen ist und wie diesen begegnet werden kann. Insbesondere der Einbezug der Lehrenden an der Fakultät, aber auch die nachhaltige Integration und kontinuierliche Qualitätssicherung geschlechtssensibler Inhalte stellen dabei zentrale Herausforderungen dar.

Keywords: curriculum; gender; gender bias; qualitative research.

MeSH terms

  • Curriculum / trends
  • Education, Medical, Undergraduate / methods
  • Education, Medical, Undergraduate / standards
  • Education, Medical, Undergraduate / trends*
  • Expert Testimony / methods*
  • Expert Testimony / statistics & numerical data
  • Gender Identity*
  • Germany
  • Humans
  • Interviews as Topic / methods
  • Qualitative Research
  • Sex*
  • Surveys and Questionnaires