Children and adolescents in the CoVid-19 pandemic: Schools and daycare centers are to be opened again without restrictions. The protection of teachers, educators, carers and parents and the general hygiene rules do not conflict with this

GMS Hyg Infect Control. 2020 May 28:15:Doc11. doi: 10.3205/dgkh000346. eCollection 2020.

Abstract

In the opinion of the medical societies of hygiene and pediatrics undersigning the present statement, the analyses published to date regarding transmission of SARS-CoV-2 and the course of CoVid-19 show that children play a much less significant role in the spread of the virus than do adults. According to the findings available to date, not only do children and adolescents less frequently fall ill with CoVid-19, they also generally become less severely ill than do adults. The vast majority of infections in children and adolescents are asymptomatic or oligosymptomatic. Even the first analyses from China demonstrated that children and adolescents play a subordinate role in the transmission of the virus - not only to other children and adolescents, but also to adults. Taking into account regional infection rates and available resources, daycare centers, kindergartens and elementary schools promptly should be reopened. For children, this should be possible without excessive restrictions, such as clustering into very small groups, implementation of barrier precautions, maintaining appropriate distance from others or wearing masks. A factor more decisive than individual group size is the issue of sustaining the constancy of respective group members and the avoidance of intermixing. Children can be taught basic rules of hygiene such as handwashing and careful hygiene behavior when coming into contact with others during mealtimes and/or when using sanitary facilities. Independent of the prevention measures implemented for children and adolescents, the protection of teachers, educators and caregivers is crucial, (e.g., the maintenance of appropriate distance from others, use of medical masks, situation-dependent hand disinfection, when necessary, supported by regular pool testing). Children over the age of 10 and adolescents up to school graduation age are more capable of actively understanding and conforming to specific hygiene rules. For this group, maintaining appropriate distance from others (1.5 meters), wearing a mouth-and-nose protection (whenever they are not sitting in their assigned classroom seats) and consistent education regarding the basic rules of infection prevention may provide increased options for normalizing teaching activities. Children and adolescents suspected of infection with SARS-CoV-2 should be tested immediately in order to either confirm or rule out such an infection. Evidence of individual infections in children or students must not automatically lead to the closure of the entire daycare center or school. A detailed analysis of the chain of infection is a prerequisite for a balanced approach to infection control. The opening of schools and children's facilities should be accompanied by specifically structured, model surveillance studies that further clarify outstanding questions about infectious disease events and hygiene control. These prospective, concomitant examinations will be essential for the purpose of evaluating and verifying the effectiveness of the required hygiene measures.

Nach Ansicht der unterzeichnenden Hygiene- und Pädiatrie-Fachgesellschaften zeigen die bislang veröffentlichten Analysen über die Ausbreitungsdynamik von SARS-CoV-2 und die Verläufe von CoVid-19, dass Kinder im Vergleich zu Erwachsenen eine deutlich untergeordnetere Rolle in der Verbreitung des Virus einnehmen.Kinder und Jugendliche erkranken nach den bislang vorliegenden Erkenntnissen nicht nur seltener, sondern auch im Falle einer Infektion in der Regel weniger schwer als Erwachsene. Die übergroße Mehrzahl der Infektionen im Kindes- und Jugendalter verläuft asymptomatisch oder oligosymptomatisch. Zusätzlich belegen bereits die ersten Analysen aus China, dass Kinder und Jugendliche bei der Virusübertragung auf andere Kinder und Jugendliche, aber auch auf Erwachsene eine untergeordnete Rolle spielen.Kitas, Kindergärten und Grundschulen sollen zeitnah – unter Berücksichtigung der regionalen Neuinfektionsrate und der vorhandenen Kapazitäten – wieder eröffnet werden. Dies ist auf Seiten der Kinder ohne massive Einschränkungen, zu denen z.B. Kleinstgruppenbildung und Barriereschutzmaßnahmen wie Abstandswahrung und Maskentragen gehören würden, möglich. Entscheidender als die individuelle Gruppengröße ist die Frage der nachhaltigen Konstanz der jeweiligen Gruppe und Vermeidung von Durchmischungen. Kinder können in Grundregeln der Hygiene wie Händewaschen und achtsames Hygieneverhalten im Umgang miteinander, beim Essen und in den Sanitäreinrichtungen spielerisch und kindgerecht unterwiesen werden. Unabhängig von den bei Kindern und Jugendlichen umgesetzten Präventionsmaßnahmen ist der Schutz des Lehr-, Erziehungs- und Betreuungspersonals ganz entscheidend (Abstandswahrung untereinander, Mund-Nasen-Schutz, situationsabhängige Möglichkeit zur Händedesinfektion, ggfls. unterstützt durch regelmäßige Pooltestung). Kinder im Alter über 10 Jahre und Jugendliche bis zum Schulabschluss können aktiver in konkrete Hygieneregeln einbezogen werden. Hier erlauben eine weitgehende Abstandswahrung (1,5 m), das Tragen einer Mund-Nasen-Bedeckung (solange die Schüler nicht an dem ihnen zugewiesenen Platz sitzen) und die konsequente Erziehung in den Grundregeln der Infektionsprävention größere Spielräume für eine Normalisierung des Unterrichtsbetriebes. Kinder und Jugendliche mit V.a. eine SARS-CoV-2-Infektion sollen unverzüglich untersucht werden, um eine solche Infektion zu sichern oder auszuschließen. Der Nachweis einzelner Infektionen bei Kindern oder Schülern darf nicht automatisch zur erneuten Schließung der gesamten Kita oder Schule führen. Eine detaillierte Analyse der Infektionskette ist Voraussetzung für ein abgewogenes Infektionsmanagement. Die Öffnung der Schulen und Kindereinrichtungen sollte durch strukturierte wissenschaftliche Surveillance-Untersuchungen exemplarisch begleitet werden, die die noch offenen Fragen zum infektiologischen Geschehen und Hygienemanagement weitergehend abklären. Diese prospektiven und begleitenden Untersuchungen sind essentiell, um die Wirksamkeit der bereits jetzt geforderten Hygienemaßnahmen zu evaluieren und zu verifizieren.

Keywords: SARS-CoV-2; adolescents; children; kindergarten; school.