Anifrolumab for the treatment of active systemic lupus erythematosus: a meta-analysis of randomized controlled trials

Z Rheumatol. 2021 Dec;80(10):988-994. doi: 10.1007/s00393-020-00928-7. Epub 2020 Nov 20.

Abstract

We surveyed randomized controlled trials (RCTs) examining the efficacy and safety of anifrolumab 300 mg in patients with active systemic lupus erythematosus (SLE) despite receiving standard therapy, using MEDLINE, EMBASE, the Cochrane Controlled Trials Register, and manual searches. Meta-analysis performed to determine treatment efficacy and safety outcomes of three RCTs (459 patients and 468 controls) revealed that the BICLA responses were significantly higher in the anifrolumab group than in the placebo group (OR = 2.071, 95%CI 1.575-2.725, p < 0.001). Steroid reduction and CLASI reduction were also significantly higher in the anifrolumab group than in the placebo group (OR = 1.811, 95%CI = 1.308-2.506, p < 0.001; OR = 2.245, 95%CI = 1.437-3.506, p < 0.001). Compared with placebo, anifrolumab significantly increased the SRI7 and SRI8 responses in SLE patients (OR = 1.866, 95%CI = 1.372-2.536, p < 0.001; OR = 1.925, 95%CI = 1.387-2.672, p < 0.001). The SRI4, 5, and 6 responses also tended to be higher in the anifrolumab group than in the placebo group. Adverse event incidence was significantly higher in the anifrolumab group than in the placebo group (OR = 1.815, 95%CI = 1.262-2.611, p = 0.001); serious adverse events were significantly lower in the anifrolumab group than in the placebo group (OR = 0.679, 95%CI = 0.468-0.986, p = 0.042). Herpes zoster infection was significantly higher in the anifrolumab group than in the placebo group (OR = 4.089, 95%CI = 1.750-9.522, p = 0.001). Anifrolumab is effective for treating active SLE. However, anifrolumab increased the incidence of herpes zoster infection compared with placebo.

In MEDLINE, EMBASE, dem Cochrane Controlled Trials Register und händischer Suche wurden randomisierte kontrollierte Studien (RCT) erfasst, welche die Wirksamkeit und Sicherheit von Anifrolumab 300 mg bei Patienten mit – trotz Standardtherapie – aktivem systemischem Lupus erythematodes (SLE) untersuchten. Eine zur Ermittlung der Therapiewirksamkeit und -sicherheit von 3 RCT (459 Patienten und 468 Kontrollen) durchgeführte Metaanalyse zeigte, dass das Ansprechen gemäß British Isles Lupus Assessment Group (BILAG) im BILAG-Based Composite Lupus Assessment (BICLA) in der Anifrolumabgruppe signifikant höher als in der Placebogruppe war (Odds Ratio, OR: 2,071; 95%-Konfidenzintervall, 95%-KI: 1,575–2,725; p < 0,001). Die Steroidreduktion und Reduktion gemäß Cutaneous Lupus Erythematosus Disease Region and Severity Index (CLASI) waren ebenfalls signifikant höher in der Anifrolumabgruppe als in der Placebogruppe (OR: 1,811; 95%-KI: 1,308–2,506; p < 0,001; OR: 2,245; 95%-KI: 1,437–3,506; p < 0,001). Im Vergleich zu Placebo erhöhte sich das Ansprechen unter Anifrolumab signifikant gemäß SLE Responder Index 7 und 8 (SRI7 und SRI8) bei SLE-Patienten (OR: 1,866; 95%-KI: 1,372–2,536; p < 0,001; OR: 1,925; 95%-KI: 1,387–2,672; p < 0,001). Auch das Ansprechen gemäß SRI4, 5 und 6 tendierte zu höheren Werten in der Anifrolumabgruppe als in der Placebogruppe. Die Inzidenz von Nebenwirkungen war in der Anifrolumabgruppe signifikant höher als in der Placebogruppe (OR: 1,815; 95%-KI: 1,262–2,611; p = 0,001); schwere Nebenwirkungen waren jedoch in der Anifrolumabgruppe signifikant seltener als in der Placebogruppe (OR: 0,679; 95%-KI: 0,468–0,986; p = 0,042). Die Rate an Herpes-zoster-Infektionen war in der Anifrolumabgruppe signifikant höher als in der Placebogruppe (OR: 4,089; 95%-KI: 1,750–9,522; p = 0,001). Anifrolumab ist bei der Behandlung des aktiven SLE wirksam. Allerdings erhöhte sich unter Anifrolumab die Inzidenz von Herpes-zoster-Infektionen im Vergleich zu Placebo.

Keywords: Anifrolumab; Disease activity; Meta-analysis; Systemic lupus erythematosus; Treatment response.

Publication types

  • Meta-Analysis

MeSH terms

  • Antibodies, Monoclonal, Humanized*
  • Humans
  • Lupus Erythematosus, Systemic* / drug therapy
  • Randomized Controlled Trials as Topic
  • Treatment Outcome

Substances

  • Antibodies, Monoclonal, Humanized
  • anifrolumab