[Transcutaneous osseointegrated prosthetic systems after major amputation of the lower extremity : A retrospective 3-year analysis]

Orthopade. 2021 Jan;50(1):4-13. doi: 10.1007/s00132-020-04031-2.
[Article in German]

Abstract

Introduction: Transcutaneous osseointegrated prosthetic systems (TOPS) are an established optional procedure for the prosthetic treatment of amputations. Under the term endo-exo-prosthesis (EEP), the endosteal adapted exo-prosthesis (Dr. Grundei®) is currently used as the only standard prosthesis for clinical application in Germany. The prosthetic treatment with EEP involves a two-stage surgical procedure. In a first surgical step, the endo-fixed stem is implanted into the bone; in a second operation, approx. 2-6 weeks later, the skin/soft tissue stoma is created, through which the exoprosthetic components can be coupled transcutaneously.

Aim: The aim of this manuscript was to retrospectively collect descriptive 3‑year statistics (2017-2019) from clinical follow-ups and to analyze them with regard to possible effects of TOPS on the mobility level measured by k‑levels. In addition, a brief description of the current standard of care in Germany regarding TOPS will be given.

Methods: All patients who underwent EEP after major amputation from February 2017 to December 2019 (n = 72, with 76 implants) were included in this study. The data of the EEP patients were collected in standardized follow-ups. K‑levels were compared preoperatively to 6 months postoperatively.

Results: A total of N = 72 patients (N = 76 implantations) was analyzed in the described period. The main cause of amputations was trauma (68.9%). Main complications were myofascial complaints. Implant loosening and deep infections were observed in two cases (2.7%) during this period. Stoma problems occurred with a 3-year average of 25.7%. In terms of K‑levels, there was a high significant increase from preoperative 1.8 ± 0.8 to 3.0 ± 0.4 after a 6-month period.

Conclusion: TOPS is an established optional procedure for the treatment of limb loss. In Germany, only one implant is currently regularly implanted (endo-exo prosthesis), and the restoration is currently focused on the lower limb. The restoration of patients with major amputation of the lower extremity by means of TOPS can lead to an increase in mobility and, thus, to an increase in daily activities and participation in daily living.

Zusammenfassung: EINLEITUNG: Transkutane osseointegrierte Prothesensysteme (TOPS) sind ein etabliertes optionales Verfahren zur prothetischen Versorgung von Amputationen. Unter dem Begriff der Endo-Exo-Prothetik (EEP) kommt die endostieladaptierte Exoprothese nach Dr. Grundei® derzeit in Deutschland als Standardprothese zur klinischen Anwendung. Die prothetische Versorgung mittels EEP beinhaltet ein zweizeitiges operatives Vorgehen. In einem ersten Operationsschritt wird der Endofixstiel im Knochen implantiert. In einer zweiten Operation, ca. 2–6 Wochen später, wird das Haut‑/Weichteilstoma angelegt, worüber die exoprothetischen Bauteile transkutan gekoppelt werden können. ZIEL: Ziel dieser Arbeit war es, aus klinischen Follow-Ups retrospektiv eine deskriptive 3‑Jahres-Statistik (2017–2019) zu erheben und hinsichtlich etwaiger Effekte einer EEP-Versorgung auf die Mobilitätsgrade (MG) zu analysieren. Daneben soll eine kurze Darstellung des derzeitigen Versorgungsstandards in Deutschland bezüglich der EEP-Versorgung erfolgen.

Methoden: Eingeschlossen in diese Studie wurden alle Patienten, die sich von Februar 2017 bis Dezember 2019 (n = 72, mit 76 Implantaten) einer EEP-Versorgung nach Majoramputation unterzogen haben. Die Daten der EEP-Patienten wurden im Rahmen standardisierter Follow-Up-Untersuchungen erhoben. Der Mobilitätsgrad wurde präoperativ und 6 Monate postoperativ verglichen.

Ergebnisse: Insgesamt wurden im beschriebenen Zeitraum N = 72 Patienten (N = 76 Implantationen) analysiert. Die Hauptursache der Amputationen war Trauma (68,9 %). Hauptkomplikationen waren myofasziale Beschwerden. Eine Explantation des Endofixstiels aufgrund einer septischer Prothesenlockerung wurde in dem Zeitraum in zwei Fällen (2,7 %) beobachtet. Stomaprobleme traten im 3‑Jahres-Durchschnitt bei 25,7 % auf. Hinsichtlich der Mobilitätsgrade zeigte sich im Durchschnitt über einen Zeitraum von 6 Monaten eine signifikante Steigerung von präoperativ durchschnittlich MG 1,8 ± 0,8 zu 3,0 ± 0,4.

Schlussfolgerung: TOPS sind ein etabliertes optionales Verfahren zur Wiederherstellung der Gehfähigkeit nach Gliedmaßenverlust. In Deutschland wird derzeit nur ein Implantatmodell regelhaft implantiert (EEP) und die Versorgung fokussiert sich derzeit auf die untere Extremität. Die Versorgung von Patienten mit Majoramputation der unteren Extremität mittels TOPS führt mit hoher Frequenz zu einer Steigerung der Mobilität und Aktivität im täglichen Leben.

Keywords: Amputation stumps; Bone-anchored implants; Infections; Leg prosthesis; Retrospective studies.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Amputation, Surgical*
  • Artificial Limbs*
  • Germany
  • Humans
  • Lower Extremity
  • Prosthesis Design*
  • Treatment Outcome