[New techniques and training methods for robot-assisted surgery and cost-benefit analysis of Ivor Lewis esophagectomy]

Chirurg. 2021 Feb;92(2):97-101. doi: 10.1007/s00104-020-01317-1.
[Article in German]

Abstract

Introduction: Robotic surgery was introduced into general surgery more than 20 years ago. Shortly afterwards, Horgan performed the first robotic-assisted esophagectomy in 2003 in Chicago. The aim of this manuscript is to elucidate new developments and training methods in robotic surgery with a cost-benefit analysis for robotic-assisted Ivor Lewis esophagectomy.

Methods: Systematic literature search regarding new technology and training methods for robotic surgery and cost analysis of intraoperative materials for hybrid and robotic-assisted Ivor Lewis esophagectomy.

Results: Robotic-assisted esophageal surgery is complex and involves an extensive learning curve, which can be shortened with modern teaching methods. New robotic systems aim at the use of image-guided surgery and artificial intelligence. Robotic-assisted surgery of esophageal cancer is significantly more expensive that surgery without this technology.

Conclusion: Oncological short-term and long-term benefits need to be further evaluated to support the higher cost of robotic esophageal cancer surgery.

Zusammenfassung: EINLEITUNG: Robotische Systeme wurden vor über 20 Jahren zum ersten Mal in die Viszeralchirurgie eingeführt, kurz darauf führte Horgan in Chicago 2003 die erste roboterassistierte Ösophagusresektion durch. Ziel dieser Arbeit ist die Darstellung neuer Techniken und Trainingsmethoden für die roboterassistierte Chirurgie mit Kosten-Nutzen-Bewertung am Beispiel der Ivor-Lewis-Ösophagektomie METHODEN: Es erfolgte eine systematische Literaturrecherche zu neuen Technologien im Bereich der roboterassistierten Chirurgie und Kostenanalyse der intraoperativen Verbrauchsmaterialien für die Hybrid-Ivor-Lewis-Ösophagektomie sowie die roboterassistierte Ivor-Lewis-Ösophagektomie.

Ergebnisse: Roboterassistierte Ösophaguschirurgie ist komplex und erfordert eine aufwendige Lernphase. Diese kann durch moderne Trainingsmethoden deutlich verkürzt werden. Neue Robotersysteme zielen auf den Einsatz bildgestützter Chirurgie und künstliche Intelligenz. Roboterassistierte Eingriffe in der Ösophagustumorchirurgie sind signifikant teurer als vergleichbare Eingriffe ohne diese Technologie.

Schlussfolgerung: Onkologische Kurz- und Langzeitvorteile für den Patienten nach roboterassistierten Eingriffen am oberen Gastrointestinaltrakt müssen weiter evaluiert werden, um den Einsatz robotischer Technologie zu rechtfertigen.

Keywords: Esophageal cancer; Hybrid esophagectomy; Medical techniques; Minimally invasive surgery; Robotics.

Publication types

  • Systematic Review

MeSH terms

  • Artificial Intelligence
  • Cost-Benefit Analysis
  • Esophageal Neoplasms* / surgery
  • Esophagectomy
  • Humans
  • Retrospective Studies
  • Robotic Surgical Procedures*