[Endovascular treatment of acute basilar artery occlusions]

Nervenarzt. 2021 Aug;92(8):752-761. doi: 10.1007/s00115-021-01123-y. Epub 2021 May 3.
[Article in German]

Abstract

Background: Since the publication of the large randomized controlled thrombectomy trials, endovascular treatment (EVT) has become the standard of care for acute stroke patients with anterior circulation large vessel occlusion (acLVO); however, the treatment of patients with an intracranial occlusion in the posterior circulation and in particular of the basilar artery has not been proven. Thus, there is uncertainty regarding the indications for EVT due to the poor evidence situation.

Objective: This review article addresses the current data on EVT in the posterior circulation and the most recent study results. Furthermore, the pathophysiological aspects, indications and specific features in the treatment of these patients are also discussed.

Results: Despite limited evidence for EVT, this treatment modality has gained significant clinical relevance for the treatment of stroke patients with vascular occlusions in the posterior circulation. From a technical point of view, vascular occlusions in the posterior circulation and particularly of the basilar artery are easily accessible, although the etiology of occlusions and necessary techniques differ compared to occlusions in the anterior circulation.

Conclusion: Compared to acLVO, EVT in the posterior circulation differs with respect to the current evidence, indications and technique. As current data have not proven its effectiveness for improved clinical outcome, treatment decisions must still be made individually based on institutional protocols, particularly for patients in the late time window or for patients already with signs of extensive infarction on baseline imaging.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Seit Veröffentlichung der großen „Thrombektomiestudien“ ist die endovaskuläre Therapie (EVT) bei Schlaganfallpatienten mit einem Gefäßverschluss im vorderen zerebralen Kreislauf in die Standardtherapie übergangen. Hinsichtlich der Behandlung akuter Gefäßverschlüsse im hinteren Stromgebiet und insbesondere der A. basilaris bestehen aufgrund der schlechteren Evidenzlage Unsicherheiten bez. der Indikation zur EVT.

Fragestellung: Der vorliegende Übersichtsartikel geht auf die aktuelle Datenlage zur EVT im hinteren Stromgebiet und jüngste Studienergebnisse ein. Darüber hinaus werden pathophysiologische Aspekte, Indikationen und Besonderheiten in der Behandlung dieser Patienten diskutiert.

Ergebnisse: Trotz eingeschränkter Evidenz für die EVT hat diese Behandlungsform einen hohen Stellenwert in der Schlaganfallbehandlung von Patienten mit Gefäßverschluss im hinteren Stromgebiet erlangt. Aus technischer Sicht sind diese Gefäßverschlüsse einer EVT gut zugänglich, wobei sich die Ätiologie und die erforderliche Technik im Vergleich zum vorderen Stromgebiet teilweise unterscheiden.

Schlussfolgerung: Die EVT im hinteren Stromgebiet unterscheidet sich hinsichtlich aktueller Evidenz, Indikation und Technik von der EVT in der vorderen Zirkulation. Aufgrund der begrenzten wissenschaftlichen Evidenz müssen insbesondere für Patienten im späten Zeitfenster oder mit bereits deutlicher Infarktdemarkation individuelle Therapieentscheidungen basierend auf institutionellen Behandlungsprotokollen getroffen werden.

Keywords: Basilar artery thrombosis; Indications; Infarction; Mechanical thrombectomy; Stroke.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Basilar Artery / diagnostic imaging
  • Endovascular Procedures*
  • Humans
  • Stroke*
  • Thrombectomy
  • Treatment Outcome