Early response evaluation using 18F-FDG-PET/CT does not influence management of patients with metastatic gastrointestinal stromal tumors (GIST) treated with palliative intent

Nuklearmedizin. 2021 Dec;60(6):411-416. doi: 10.1055/a-1542-6211. Epub 2021 Sep 3.

Abstract

Aim: The aim of this study was to investigate the impact of 18F-FDG-PET/CT on treatment decision making in metastatic gastrointestinal stromal tumor (GIST) patients.

Methods: This study retrospectively evaluated 18F-FDG-PET/CT scans to monitor response of metastatic GIST patients treated with palliative intent. Data from the Dutch GIST Registry was used. Early scans (<10 weeks after start of treatment) and late scans (>10 weeks after start of treatment) were scored on the impact in change of treatment.

Results: Sixty-one PET/CT scans were performed for treatment evaluation in 39 patients with metastatic GIST of which 36 were early scans and 25 were late scans. Early PET/CT scans led to a change in management in 5.6% of patients and late PET/CT scans led to a change in management in 56% of patients. Change in management was more often seen after scans with lack of metabolic response (48% vs. 11% in scans with metabolic response, p=0.002). Neither metabolic response nor change in treatment were more often seen in patients with KIT mutations compared to patients with non-KIT mutations (metabolic response 65% KIT vs. 46% non-KIT, p=0.33, and change in management 28% KIT vs. 21% non-KIT, p=0.74).

Conclusion: 18F-FDG-PET/CT is not recommended for early response evaluation in an unselected patient population with metastatic GIST, since it does not influence treatment decisions. 18F-FDG-PET/CT, however, can be useful for late response assessment, especially in case of indeterminate CT results.

ZIEL: Das Ziel dieser Studie war es, den Einfluss der 18F-FDG-PET/CT auf die Behandlungsentscheidung bei Patienten mit metastasierten gastrointestinalen Stromatumoren (GIST) zu untersuchen. METHODEN: Diese Studie wertete retrospektiv 18F-FDG-PET/CT-Aufnahmen aus, um das Ansprechen von Patienten mit metastasiertem GIST und palliativer Behandlung zu überwachen. Es wurden Daten aus dem niederländischen GIST-Register verwendet. Frühe Aufnahmen (<10 Wochen nach Beginn der Behandlung) und späte Aufnahmen (>10 Wochen nach Beginn der Behandlung) wurden hinsichtlich der Auswirkung auf eine Änderung der Behandlung bewertet. ERGEBNISSE: 61 PET/CT-Aufnahmen wurden zur Evaluation der Behandlung bei 39 Patienten mit metastasiertem GIST durchgeführt, von denen 36 frühe Aufnahmen und 25 späte Aufnahmen waren. Frühe PET/CT-Aufnahmen führten bei 5,6% der Patienten und späte PET/CT-Aufnahmen bei 56% der Patienten zu einer Änderung der Behandlung. Eine Änderung der Behandlung wurde häufiger nach Aufnahmen mit fehlendem metabolischem Ansprechen gefunden (48% vs. 11% bei Aufnahmen mit metabolischem Ansprechen; p=0,002). Weder metabolisches Ansprechen noch eine Änderung der Behandlung wurden bei Patienten mit KIT-Mutationen häufiger beobachtet als bei Patienten mit Nicht-KIT-Mutationen (metabolisches Ansprechen: 65% KIT vs. 46% Nicht-KIT, p=0,33; Änderung der Behandlung: 28% KIT vs. 21% Nicht-KIT, p=0,74). SCHLUSSFOLGERUNG: 18F-FDG-PET/CT wird nicht für die Evaluation des frühen Ansprechens in einer nichtselektierten Patientenpopulation mit metastasiertem GIST empfohlen, da es keinen Einfluss auf Behandlungsentscheidungen hat. 18F-FDG-PET/CT kann jedoch zur Beurteilung des späten Ansprechens nützlich sein, insbesondere bei unklaren CT-Ergebnissen.

MeSH terms

  • Fluorodeoxyglucose F18
  • Gastrointestinal Neoplasms* / diagnostic imaging
  • Gastrointestinal Neoplasms* / therapy
  • Gastrointestinal Stromal Tumors* / diagnostic imaging
  • Gastrointestinal Stromal Tumors* / therapy
  • Humans
  • Positron Emission Tomography Computed Tomography
  • Positron-Emission Tomography
  • Radiopharmaceuticals
  • Retrospective Studies
  • Treatment Outcome

Substances

  • Radiopharmaceuticals
  • Fluorodeoxyglucose F18