[Stroke alarm-Arterial ischemic stroke as one of the most time-critical emergencies in children and adolescents]

Nervenarzt. 2022 Feb;93(2):158-166. doi: 10.1007/s00115-021-01252-4. Epub 2022 Jan 24.
[Article in German]

Abstract

Arterial ischemic stroke in childhood and adolescence is one of the most time-critical emergencies in pediatrics. Nevertheless, it is often diagnosed with a considerable time delay which may be associated with low awareness, the sometimes nonspecific clinical presentation with a wide variety of differential diagnoses, and less established 'acute care structures'. The revascularisation strategies in adult stroke care are also potential and promising treatment options for children, even if available evidence is still limited. In the post-acute phase, the etiological work-up is complex due to the multitude of risk factors to be considered. But it is essential to identify each child's individual risk profile as it determines secondary prevention, risk of recurrence and outcome. Long-term care in a multiprofessional, interdisciplinary team must take into account the bio-psycho-social aspects to integrate the child into its social and educational, and later professional environment.

Der arteriell ischämische Schlaganfall im Kindes- und Jugendalter gehört zu den zeitkritischsten Notfällen in der Pädiatrie. Dennoch wird er häufig mit einer oft prognostisch relevanten Zeitverzögerung diagnostiziert. Gründe dafür liegen neben der geringen Awareness auch in der zuweilen unspezifischen klinischen Präsentation mit einer herausfordernden Breite kritischer Differenzialdiagnosen sowie in der Fläche noch wenig verzahnter Akutversorgungsstrukturen. Gleichwohl zeigen grundsätzlich die beim Erwachsenen etablierten Revaskularisationsstrategien auch beim Kind ihre möglichen, zum Teil spektakulären Erfolge. Es gilt also, diese nach Möglichkeit auch den betroffenen Kindern zur Verfügung zu stellen, auch wenn hier derzeit ein nicht annähernd vergleichbarer Grad an Evidenz erreicht ist. Postakut ist die ätiologische Aufarbeitung durch die größere Bandbreite zu bedenkender Risikofaktoren besonders komplex, muss aber in der Lage sein, das individuelle Risikoprofil mit Sekundärprophylaxe, Rezidivrisiko und Outcome präzise zu identifizieren. Die Langzeitbetreuung im multiprofessionellen, interdisziplinären Team muss die biopsychosozialen Aspekte des Kindes in seiner jeweiligen Entwicklungsphase berücksichtigen und damit eine bestmögliche Integration des Kindes in sein soziales und schulisches, später berufliches Umfeld realisieren.

Keywords: Clinical presentation; Diagnostics; Etiology; Recurrence risk; Secondary prophylaxis.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Adolescent
  • Adult
  • Brain Ischemia* / diagnosis
  • Brain Ischemia* / therapy
  • Child
  • Emergencies
  • Humans
  • Ischemic Stroke*
  • Risk Factors
  • Stroke* / diagnosis
  • Stroke* / therapy