[Value of CT and transthoracic lung ultrasound in patients with systemic sclerosis : Joint statement of the ÖRG/ÖGP/ÖGR/ÖGUM]

Z Rheumatol. 2022 Sep;81(7):610-618. doi: 10.1007/s00393-022-01206-4. Epub 2022 May 5.
[Article in German]

Abstract

Lung involvement is the most frequent cause of death in patients with systemic sclerosis (SSc). As lung involvement is frequently asymptomatic, the current recommendation is to carry out thoracic computed tomography (CT) in all patients newly diagnosed with SSc. There is currently disagreement on how patients with SSc for whom no lung involvement was found at the time of diagnosis, should be followed up. Based on a consensus of Austrian rheumatologists, pneumologists and radiologists it is recommended that for asymptomatic patients with a negative CT at the time of initial diagnosis, a transthoracic ultrasound examination should be carried out annually and a lung function examination every 6-12 months. In the presence of a positive lung ultrasound finding a supplementary CT for further clarification is recommended. Based on the data situation, annual CT follow-up controls are recommended for patients with a high risk as defined by appropriate risk factors.

Die Lungenbeteiligung ist die häufigste Todesursache bei Patienten mit systemischer Sklerose (SSc). Da eine Lungenbeteiligung häufig asymptomatisch ist, wird derzeit empfohlen, bei allen Patienten mit einer neu diagnostizierten SSc eine Thorax-CT durchzuführen. Uneinigkeit herrscht derzeit darüber, wie SSc-Patienten, bei denen zum Diagnosezeitpunkt keine Lungenbeteiligung gefunden wurde, weiterverfolgt werden sollen. Basierend auf einem Konsensus österreichischer Rheumatologen, Pneumologen und Radiologen, wird empfohlen, bei asymptomatischen PatientInnen mit einer negativen CT zum Zeitpunkt der Erstdiagnose jährlich transthorakale Ultraschalluntersuchungen sowie Lungenfunktionsuntersuchungen alle 6 bis 12 Monate durchzuführen. Bei Vorliegen eines positiven Lungenultraschallbefundes wird eine ergänzende CT zur weiterführenden Abklärung empfohlen. Aufgrund der Datenlage werden bei PatientInnen mit einem höheren Risiko, definiert durch entsprechende Risikofaktoren, jährliche CT-Verlaufskontrollen empfohlen.

Keywords: Early diagnosis; Lung involvement; Pulmonary fibrosis; Risk factors; Transthoracic lung ultrasound.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Humans
  • Lung / diagnostic imaging
  • Risk Factors
  • Scleroderma, Systemic* / diagnostic imaging
  • Tomography, X-Ray Computed
  • Ultrasonography