Respiratory extracorporeal membrane oxygenation : From rescue therapy to standard tool for treatment of acute respiratory distress syndrome?

Med Klin Intensivmed Notfmed. 2024 Mar 8. doi: 10.1007/s00063-024-01118-y. Online ahead of print.

Abstract

Background: The use of extracorporeal membrane oxygenation (ECMO) for patients with acute respiratory distress syndrome (ARDS) has increased substantially. With modern trials supporting its efficacy, ECMO has become an important tool in the management of severe ARDS.

Objectives: The objectives of this paper are to discuss ECMO physiology and configurations used for patients with ARDS, review evidence supporting the use of ECMO for ARDS, and discuss aspects of management during ECMO.

Conclusion: Current evidence supports the use of ECMO, combined with an ultra-lung-protective approach to mechanical ventilation, in patients with ARDS who have refractory hypoxemia or hypercapnia with severe respiratory acidosis. Furthermore, data suggest that center volume and experience are important factors in the care of patients receiving ECMO. The use of extracorporeal technologies in expanded patient populations and the optimal management of patients during ECMO remain areas of investigation. This article is freely available.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Der Einsatz der extrakorporalen Membranoxygenierung (ECMO) bei Patienten mit akutem Atemnotsyndrom (ARDS) hat sich wesentlich erhöht. Da ihre Wirksamkeit durch rezente Studien belegt ist, ist die ECMO inzwischen zu einem essenziellen Instrument in der Behandlung des schweren ARDS geworden.

Ziele: Ziel dieser Veröffentlichung ist es, die ECMO-Physiologie und die bei Patienten mit ARDS verwendeten Konfigurationen zu diskutieren, die Evidenz für den Einsatz der ECMO beim ARDS zu überprüfen und Aspekte des Managements während der ECMO zu erörtern.

Schlussfolgerung: Die derzeit verfügbare Evidenz spricht für den Einsatz der ECMO in Kombination mit einem ultra-lungenprotektiven Ansatz für die mechanische Beatmung von ARDS-Patienten, die eine refraktäre Hypoxämie oder Hyperkapnie mit schwerer respiratorischer Azidose aufweisen. Außerdem deuten die Daten darauf hin, dass das Volumen und die Erfahrung des Zentrums relevante Faktoren bei der Versorgung von mit ECMO behandelten Patienten sind. Weiter zu untersuchen sind nach wie vor der Einsatz extrakorporaler Technologien bei erweiterten Patientengruppen und das optimale Management von Patienten während der ECMO. Dieser Artikel ist frei verfügbar.

Keywords: Acute respiratory distress syndrome; ECMO; Extracorporeal life support; Lung-protective ventilation; Ventilator-induced lung injury.

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