[Sensitivity and specificity of the PHQ-9 for identifying suicidality in medical rehabilitation]

Rehabilitation (Stuttg). 2024 Mar 29. doi: 10.1055/a-2192-3688. Online ahead of print.
[Article in German]

Abstract

Purpose: Suicidality is rarely assessed in patients treated in German rehabilitation centers, although individuals with physical and mental impairments have an increased risk for suicidality. The item 9 of the 9-item depression module of the Patient Health Questionnaire (PHQ-9) asks about the desire to be dead or to harm oneself and could be used as a possible screening for suicidality. The Columbia Suicide Severity Rating Scale (C-SSRS) is a standardized interview to assess suicidality. We assessed the prevalence of suicidality in orthopedic and cardiac rehabilitation using the C-SSRS and the PHQ-9, examined the diagnostic accuracy of the item 9 of the PHQ-9 and of the PHQ-9 total score for identifying suicidality and surveyed the acceptance of the suicidality assessment by the rehabilitants.

Methods: Study participants were screened with the PHQ-9 and subsequently interviewed using C-SSRS. Sensitivity and specificity of the item 9 of the PHQ-9 and the PHQ-9 total score were tested for the presence of suicidality assessed with the C-SSRS and in a sensitivity analysis for the presence of nonspecific active suicidal ideation (item 2 of the C-SSRS). We calculated the area under the curve (AUC) to predict the ability of the PHQ-9 to discriminate between individuals with and without acute suicidality. Screening and interview were evaluated by the rehabilitants.

Results: Among 405 study participants, the prevalence of acute suicidality measured by the C-SSRS was 0.5%. 4% reported nonspecific active suicidal ideation on the C-SSRS. 10.4% reported suicidal ideation on item 9 of the PHQ-9. The sensitivity of item 9 and the PHQ-9 total score for identifying acute suicidality was only 50.0% (95% CI: 1.3% to 98.7%). However, item 9 was sensitive (81.3%, 95% CI: 54.4% to 96.0%) and specific (92.5%, 95% CI: 89.5% to 95.0%) for identifying nonspecific active suicidal ideation. Estimators for sensitivity were highly uncertain because of the low prevalence of acute suicidality. Addressing suicidality was rated as useful and helpful by study participants.

Conclusion: If the response to item 9 is positive, the immediate risk of suicide is low. However, PHQ-9 is suitable for identifying patients with non-specific suicidal thoughts. A conspicuous score on the item 9 of the PHQ-9 should be further clarified by a psychotherapist.

Ziel der studie: Suizidalität wird in der Rehabilitation bisher selten systematisch erfasst, obwohl bei Personen mit körperlichen und psychischen Beeinträchtigungen das Suizidalitätsrisiko erhöht ist. Das Item 9 des 9-Item-Depressionsmodul des Patient Health Questionnaire (PHQ-9) fragt nach dem Wunsch, tot zu sein oder sich selbst Leid zufügen zu wollen, und könnte als mögliches Screening auf Suizidalität genutzt werden. Die Columbia Suicide Severity Rating Scale (C-SSRS) ist ein standardisiertes Interview zur Erfassung von Suizidalität. Wir erhoben die Häufigkeit von Suizidalität in der orthopädischen und kardiologischen Rehabilitation mittels C-SSRS und PHQ-9, untersuchten die diagnostische Genauigkeit des Item 9 des PHQ-9 und des PHQ-9-Gesamtwertes zur Identifizierung von Suizidalität und erfassten die Akzeptanz der Suizidalitätsabklärung durch die Teilnehmenden.

Methodik: Die Studienteilnehmenden wurden mit dem PHQ-9 gescreent und anschließend mittels C-SSRS interviewt. Sensitivität und Spezifität des Items 9 des PHQ-9 und des PHQ-9-Gesamtwertes wurden für das Vorliegen einer mit der C-SSRS erfassten Suizidalität und in einer Sensitivitätsanalyse für das Vorliegen unspezifischer aktiver Suizidgedanken (Item 2 der C-SSRS) überprüft. Wir berechneten die Area under the curve (AUC) zur Vorhersage der Fähigkeit des PHQ-9, zwischen Personen mit und ohne akuter Suizidalität zu unterscheiden. Die Teilnehmenden bewerteten Screening und Interview.

Ergebnisse: Bei 405 Studienteilnehmenden lag die Prävalenz akuter Suizidalität gemessen mit der C-SSRS bei 0,5%. 4% berichteten in der C-SSRS unspezifische aktive Suizidgedanken. 10,4% gaben Suizidgedanken im Item 9 des PHQ-9 an. Die Sensitivität des Item 9 und des PHQ-9-Gesamtwertes für die Identifizierung akuter Suizidalität betrug lediglich 50,0% (95%-KI: 1,3% bis 98,7%). Das Item 9 war jedoch sensitiv (81,3%, 95%-KI: 54,4% bis 96,0%) und spezifisch (92,5%, 95%-KI: 89,5% bis 95,0%) für die Erkennung unspezifischer aktiver Suizidgedanken. Die Schätzer für die Sensitivität waren aufgrund der geringen Prävalenz akuter Suizidalität mit großer Unsicherheit behaftet. Die Ansprache von Suizidalität wurde von den Studienteilnehmenden als sinnvoll und hilfreich bewertet.

Schlussfolgerung: Bei positiver Antwort des Item 9 ist die unmittelbare Gefahr eines Suizids gering. Der Einsatz des PHQ-9 eignet sich aber zur Identifizierung von Personen mit unspezifischen suizidalen Gedanken. Ein auffälliger Wert im Item 9 des PHQ-9 sollte psychodiagnostisch abgeklärt werden.

Publication types

  • English Abstract